donderdag 17 september 2009

nazomeren

Dinsdag - fietsdag. Ik fiets naar de Grosse Synagoge in de Oranienburgerstrasse. Echt door de drukte, dwars over de Potsdamerplatz. Ik wil een afspraak maken in het archief, om te zien of er gegevens zijn over onze familie. Rosa heeft vandaag in Amsterdam een gesprek met de rabbi en heeft alles bij zich ter inzage. In de synagoge is een strenge controle net als op de vliegvelden. Je tas door de röntgen en zelf ga je door een poortje. Er piept niets bij mij. Maar ik kan niet zomaar een afspraak maken, ik moet schrijven en bellen. Ik loop nog wat rond door de buurt, fiets rond, drink koffie in een verborgen hofje bij de Sophienstrasse (de ingang is tegenover deze blauwe winde), verdwaal weer eens vreselijk en ben helemaal mijn richtingsgevoel, dat anders toch heel behoorlijk functioneert, kwijt. Opeens sta ik op de Alexanderplatz. Blijkbaar is er weer iets of iemand belangrijks, want er is een enorme politiemacht op de been.
Ik wil gewoon naar de Friedrichstrasse, naar Dussmann, een enorme boekenwinkel, KulturKaufhaus noemen ze zich. Daar snuffel ik zeker een uur rond, ze hebben jammergenoeg nauwelijks fijne stoelen of banken (bij Hugendubel wel), maar er is zoveel en dan weet ik 't niet meer. Ik zie een overzichtelijk boekje over familieopstellingen, niet duur (Duitse boeken zijn sowieso niet duur), koop dat en fiets dan naar de Kudam, binnendoor, niet meer door die drukte. Op weg naar Vappiano. En dan is 't alweer een uur of 7, dus naar huis. Die weg ken ik inmiddels goed, zelfs binnendoor.

Woensdag 16 september
's Morgens ontbijten bij Feuerbach, en mijn blog bijwerken. Thuis doet internet 't dan weer wel, dan weer niet.
En 's middags fiets ik naar Dahlem. Eigenlijk heel dichtbij. Dus ik fiets verder door het Grüne Wald, naar Jachtschloss Grünewald aan de Grunewaldsee. Fietsend door het bos kom ik mensen en honden tegen, vooral honden. Iedereen laat zijn of haar hond(en) uit.
Bij het Jachtschloss mogen geen honden, tenzij aangelijnd, naar binnen. Gelukkig maar. Ik ben niet zo op honden als ik 't baasje niet ken.

't Is er stil!!!!

Het jachtslot is sinds 1542 in gebruik door allerlei hoge heren die graag op jacht gingen. Sinds 1932 is het als museum in gebruik.

Ik neem Kaffee mit Kuchen...... mmmm

1 opmerking:

  1. lieve Madeleine, wat een mooi weblog.Prachtige foto's met een heel bijzonder speciale sfeer en treffende tekst. Je bent heel intens in Berlijn.
    Ik volg je een beetje op je fiets.Ook ontroerend om jou en Esther - jullie samen- te zien. Jullie zien er zo gelukkig uit.
    Madeleine , geniet nog van laatste dagen van de nazomer en van der Himmel boven Berlijn. lieve groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen