maandag 21 september 2009

Berlin Spandau

Zaterdag is het alweer prachtig weer! 't Lijkt wel hoogzomer, ware het niet, dat het in de ochtend nog fris is en 's avonds zo vroeg donker. Maar verder is het heel warm en zonnig en de luchten zijn zo diepblauw. Wat een bofkont ben ik.
Vandaag wil ik naar Berlin Spandau. Ik lees in de diverse reisgidsen dat het 'alter als Berlin' is en dat je door 'de steegjes en achterafstraatjes' 'makkelijk vergeet dat je in Berlijn bent'. Ik had me daardoor blijkbaar een heel romantisch idee gevormd. Dat kan dus bijna niet anders dan tegenvallen. Maar ik ben evengoed teleurgesteld. Jammer. Ik neem me voor om even rond te lopen en gewoon weer terug naar 'ik zie wel'. Op weg naar de U-bahn kom ik langs de Zitadelle Spandau, was dat niet van plan, maar nu ik hier toch ben. PRACHTIG!! Een cadeautje. Het stervormige bouwwerk werd in 1560 door Francesco Chiaramella da Gandino gebouwd naar het voorbeeld van vestingen in Italië. Op de hoeken zijn vier machtige bastions, zoals beschreven staat. De Juliusturm, waar ik later bovenop klim, is bewaard gebleven van een fort dat hier al in de 12e eeuw lag. Een paar foto's.....

Voordat je door de poort gaat, zie je dit bastion van de koningin al liggen.
En deze ridder (hij heeft geen wit paard) kijkt mij vanuit de hoogte aan. Gelukkig of jammergenoeg is ie van steen....
Er staan rijen ridders, veldheren, raadsheren, graven, baronnen, koningen, prinsen. En geen koninginnen, prinsessen...
Dan kom ik in de "Italienische Höfe". Schitterend, van een schoonheid, sierlijkheid, lichtheid, eenvoud. En stil. Er is verder niemand. Ik merk dat ik heel behoedzaam mijn voeten neerzet, zodat ik geen lawaai maak. Ik blijf een hele tijd in deze Höfe, omdat er zo'n fijne warme sfeer is. Er komen af en toe mensen, die ook stil worden en voorzichtig rondlopen.
Hier zie je de Juliusturm van onderaf gezien. En hier zit ik er bovenop.

  
En dit is het uitzicht vanaf de Juliusturm. Hier heb ik een stuk of 15 foto's gemaakt, helemaal rondom. Thuis ga ik eens kijken of 't me lukt er een panoramafoto van te maken.
En dit voertuig brengt mij uiteindelijk terug naar huis ........ :-))


Geen opmerkingen:

Een reactie posten