woensdag 16 september 2009

Botanische tuin in Steglitz-Dahlem

Vrijdag 11 september - natuurlijk denk ik aan nine eleven. Hoe lang geleden? 8 jaar? 2001? Ik herinner me die dag als een soort van knik; het leven, mijn leven, ieders leven zou nooit meer hetzelfde zijn. Ik zoek op de tv naar herdenkingen; pas tegen de avond zijn er beelden van weleer.
Overdag gewoon naar de botanische tuin in Steglitz, Dahlem.  Een tuin onder beheer van de vrije universiteit in Berlin Dahlem. Wat een prachtige oase. Een plek om meermalen per jaar naar toe te gaan. Ook nu was er nog veel in bloei. en vlinders, vogels. Ik heb genoten. Dat is 't voordeel van langere tijd in Berlijn zijn. Ik merk dat ik toch meer met natuur heb dan met cultuur. Zie de verdere foto's.
Op de eerste twee foto's een beeld van de kassen. De grote kas wordt vandaag, woensdag de 16e opnieuw geopend na een periode van grondige verbouwing en opknappen. Dit weekend is er een groots feest gepland.    
Ja, 't wordt ook herfst. In deze anderhalve week zie ik overal in de stad, ook bij mij achter in de binnenplaats, de wingerd langzaam rood worden.

Op deze foto een prachtige vijver, nou ja, vijver, eerder een meertje. Ik zit een tijdje aan de rand van het water te mijmeren (wat mijmer ik toch veel in Berlijn; daar heb ik thuis gewoon geen tijd voor, of liever gezegd, ik neem er geen tijd voor). Op de plek waar ik zit, heb ik zicht op een boomstam in de vijver waar een stuk of 6 schildpadden zitten te zonnen.

Eindelijk 'gevangen' in 't beeld. Ik weet de naam van deze bloeiende plant niet, maar er fladderden veel vlinders rond en op de bloemen.
Vanavond komt Esther een paar dagen naar Berlijn; ik verheug me er op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten